Verse 158
சாலோக சாமீப பதவி
ஆச்சப்பா சரியைவழி நடந்தோர்க்கப்பா
அப்போதே சாலோக பதவியாகும்
பேச்சப்பா கிரியைவழி நடந்தோர்க்கப்பா
பெருமையுடன் சாரூப பதமேயாகும்
நீச்சப்பா யோகவழி நடந்தோர்க்கையா
நிசமான சாமீப பதவியாகும்
மூச்சப்பா ஞானவழி வந்தோர்க்கையா
முத்தியுள்ள சாயுச்சிய பதவிதானே
Translation:
Saloka,
sameepya padavi
Yes son, for
those who walk in the path of charya
The position
of Salokam, immediately
For those who
walked in the path of kriya
The Saroopa
position with fame,
For those who
walked the path of yoga
The truthful
sameepya position
The breath
son, for those who walked the path of wisdom
The mukthi,
the position of sayujya.
Commentary:
Agatthiyar
talks about the benefits of each of the steps, charya, kriya, yoga and
jnana. Charya offers the position
salokam or remaining in the same locus as the Divine. Kriya offers saroopam or the same form as the
Divine. Yoga offers saameepyam or proximity with the Divine and jnana or wisdom
offers the ultimate, liberation or mukthi, the saayujyam or joining with the
Divine.
Attaining the
above mentioned positions is called padha mukthi.
Tirumular has
described these steps in the fifth tantiram in Tirumandiram. He explains the various attainments and says
that the ultimate state to reach is saayujyam.
Sayujyam according to him is attaining the jagrat atheetha, it is
remaining in tranquility or upasantham.
It is becoming Sivam, remaining in bliss or anandha sakthi.
சரியை, கிரியை, யோகம் ஞானம் என்ற நாற்படிகளில் பெரும்
நன்மைகளை அகத்தியர் இப்பாடலில் பட்டியலிடுகிறார்.
சரியை சாலோக்கியத்தையும் கிரியை சாரூபத்தையும் யோகம் சாமீப்பியத்தையும் ஞானம்
சாயுஜ்யத்தையும் அளிக்கின்றன என்கிறார் அவர்.
இந்த நான்கு நிலைகளையும் பெறுவது பதமுக்தி எனப்படுகிறது.
திருமூலர் இந்த நான்கு படிகளையும் தமது திருமந்திரம்
ஐந்தாவது தந்திரத்தில் விளக்கியுள்ளார்.
அவர் சாயுச்சியம் என்பது சாக்கிரத் அதீத நிலையை அடைவது, உபசாந்தத்தில்
நிலைத்திருப்பது, சிவமாக ஆவது ஆனந்த சக்திநிலை என்கிறார்.
No comments:
Post a Comment