Verse157
பாரப்பா சரியை வழி அகார தீக்ஷை
பாலகனே தேகசுத்தி அனுஷ்டானங்கள்
காரப்பா கிரியை வழி உகார தீக்ஷை
கருவான சிவலிங்க சக்தி பூஜை
சாரப்பா யோகவழி மகார தீக்ஷை
சகலகலை காலரிந்து தன்னைக் காண
நேரப்பா ஞானவழி பூரணமாந்தீக்ஷை
நிராதார சொரூப நிலை தீபமாச்சே
Translation:
See son, the
path of charya is akaara diksha
The young
one! Purity of the body and austerities
See the path
of kriya as ukaara diksha
Worship of
siva linga, sakthi
Associate with
the path of yoga, the makaara diksha
Knowing the
nature of prana and the kala, to see the self
It is the
direct path, the path of jnana is poorna diksha
The state of
niradhara svaroopa, the flame.
Commenntary:
Agatthiyar
explains the four steps of charya, kriya, yoga and jnana here. Charya is external disciplines. Agatthiyar calls it the akaara diksha. It is external disciplines such as purity of
body and anushtana or austerities that are followed. Kriya is the ukaara diksha. It is inner disciplings and prayer. Yoga is the makaara diksha. It is knowing the nature of prana, the nature
of kala or first limitation due to vidya tattva. Crossing this step one perceives the
self. The fourth step, jnana or wisdom
is poorna diksha. One attains the
niradhara svaroopa or unsupported form, one that has no basis. It is the state of flame, light of
consciousness.
சரியை, கிரியை, யோகம் ஞானம் என்ற நான்கு படிகளை இப்பாடலில்
அகத்தியர் விளக்குகிறார். சரியை என்பது
அகார தீட்சை என்றும் அது வெளி ஒழுக்கங்களான உடல் தூய்மை அனுஷ்டானங்கள் என்கிறார்
அகத்தியர். கிரியை என்பது உகார
தீட்சை. அது உள்ளொழுக்கங்கள், பூசை
முதலியவை. யோகம் என்பது மகார தீட்சை. அது பிராணனின் நிலையையும் கலையைப் பற்றியும்
அறிந்து தன்னை உணர்தல். கடைசி படியான
ஞானம் என்பது நிராதார சொரூப நிலை.
ஒன்றையும் அடித்தளமாகப் பெறாமல் இருக்கும் தீப நிலை. இங்கு தீபம் என்பது அறிவு ஒளி.
Yes. The inner lamp can be seen too.
ReplyDeleteom Agatheesaya namaha
ReplyDelete