Monday 29 June 2015

106. The states that soul remains in, in the jnana step

Verse 106 
சோதி என்ற ஐந்தெழுத்துந் தான்தானாகித்
துலங்குகின்ற சதானந்தம் தான்தானாகி
ஆதியென்ற மூன்றெழுத்தும் தான்தானாகி
அடங்கியொன்றாய்  நின்ற பொருள் தான் தானாகி
சாதியென்ற சமரசமும் தான் தானாகிச்
சதரகோடி மந்திரமுந் தான் தானாகி
வேதிஎன்ற கெவுனமுதல் அஷ்டசித்தும்
செப்பாத மவுனமதும் தான்தானாமே

Translation:
The self becoming the effulgence, the five letters
The self becoming the sadanandham
The self becoming the three letters
The self becoming the entity that abides into oneness
The self becoming the equivalent of the distinctions
The self becoming the countless mantra
The alchemy of gevunam and the eight siddhis
The self becoming the unspeaking silence.

Commentary:
Agatthiyar describes the state that the yogi attains when he reaches the jnana step. The soul or the limited self slowly loses its limited state and becomes various unlimited principles.  Agatthiyar says that the soul becomes the effulgence, the five letters namasivaya, the eternal bliss, the three letters of a, u and ma, and all the principles abiding within the singular state
Samarasa is becoming the same essence, sama+rasa,  without any distinctions.  The self also becomes countless mantra, alchemy and the eight siddhis of anima, mahima, lagima etc and the supreme silence.


ஞான நிலையை அடைந்த யோகி அனுபவிக்கும் ஒருமை நிலையை அகத்தியர் இப்பாடலில் விளக்குகிறார்.  தான் என்னும் ஆத்மா மெதுவாக தனது அளவுக்குட்பட்டமையை விலக்கி அனைத்துமாகி நிற்கும் நிலையை அடைகிறது.  அது சோதியாக, ஐந்தெழுத்தான நமசிவாயவாக, மூன்று எழுத்தான அ,உ ம வாக, இவையனைத்தும் அடங்கியிருக்கும் நிலையாக, ஜீவன் ஈஸ்வரன் என்ற சாதிகள் மறைந்து சமரசநிலையாக, அனைத்து மந்திரங்களாக, கெவுனமான ரசவித்தையாக, அணிமா, லகிமா முதலிய எட்டு சித்திகளாக பேசாத மவுனமாக நிற்கிறது.

No comments:

Post a Comment