Monday 30 May 2016

408. The soul, the poorna

Verse 408
சோதி என்ற முச்சுடரும் ஒன்றாய் நின்று
துலங்குதடா தன்னகத்தில் நன்றாய்ப் பாரு
நீதியுடன் நிலையறிந்து பார்க்கும்போது
நிலையறிந்து கண்டதெல்லாஞ் சோதியாச்சு
ஆதிஎன்ற சோதி யடா மனக்கண்ணாச்சு
அறிவான தீபமடா ஆத்துமா வாச்சு
ஓதியதோர் மந்திர கலை ஆத்துமாவாகி
உண்மையென்ற பூரணமாய் விளங்கு ந் தானே

Translation:
The effulgence, the three flames remaining together
Are glowing in the heart, see well.
When they are perceived knowing the status
All that is seen became jyothi
The Adhi, the jyothi became the mind’s eye
The awareness, the flame, became the soul
The mantra kala recited, becoming the soul
Remains as the truth, the poornam

Commentary:
The supreme state in kundalini yoga is identification with Ultimate Reality.  This is achieved by abiding of all principles in the heart, passing from vikalpa state to nirvikalpa state, disappeareance of limited ego ahamkara and becoming poorna and ultimately dissolving the limited consciousness in the universal consciousness.  In this verse, Agatthiyar explains the state of poorna.  When the triple flames, agni, sun and moon glow within the heart of the yogin everything appears as the flame.  This flame, that of consciousness is the mind’s eye or perception beyond the senses.  It is the awareness, the flame of consciousness, the atma or the soul. It is the mantra kala or the kalaa that raises one to the supreme state.  This is the truth, the poorna.
குண்டலினி யோகத்தின் உச்ச நிலை பரத்துடன் தன்னை அடையாளப்படுத்திக் கொள்வது.  இந்த நிலை நான்கு படிகளில் அடையப்படுகிறது.  முதலில் தத்துவங்கள் அனைத்தும் அடங்கி மனம் மட்டும் நிற்கிறது.  இதனை அடுத்து விகல்பம் அல்லது தான் வேறு பிறர் வேறு என்ற நிலை மாறி விகல்ப நிலை ஏற்படுகிறது.  இதனை அடுத்து அளவுக்குட்பட்ட அகங்கார நிலை மாறி பூரணன் நிலை ஏற்படுகிறது.  இதனை அடுத்து அளவுக்குட்பட்ட உணர்வு பரவுணர்வு நிலையை அடைகிறது-சித்தம் சித்தாகிறது. 


இப்பாடலில் அகத்தியர் பூரணன் நிலையை விளக்குகிறார்.  மூன்று சோதிகள் எனப்படும் அக்னி, சூரியன், சந்திரன் என்பவை ஒன்றாகி சோதி வடிவில் இதயத்தில் நிற்கின்றன.  இந்த சோதியே உணர்வாக ஆத்மாவாக இருக்கிறது.  இந்த சோதியே மனத்தின் கண் அல்லது புலன்களுக்கு அப்பாற்பட்ட “பார்வை”எனப்படுகிறது.  இந்த மந்திரகலையே ஆத்மா, இதுவே உண்மை அல்லது சத்தியம் எனப்படும் பூரணம் என்கிறார் அகத்தியர்.

No comments:

Post a Comment