Verse 447
தானென்ற மூலமடா ஏக மூலம்
தயவான கும்பநவ மூலமெல்லாம்
வானென்ற புருவமடா சொர்ணபுஷ்பம்
வகையுடனே திசைகளெட்டு கும்பஞ் சேர்த்து
கோனென்ற கும்பம் நடுக் கும்பந்தன்னில்
குருவான தங்கமது களஞ்சி வாங்கி
பூனென்ற தகடதுவே புவனை மாது
பூரணியாள் அட்சரத்தைப் பொருத்தி நாட்டே
Translation:
The self, the
origin, the singular causality
The merciful
nine pots, all the origins
The sky, the
brow middle is the golden flower (svarna pushpam)
Adding all the
eight directions to the kumba
The royal
kumba, in the middle kumba
The guru, the
gold, take a measure of it
In the metal
foil, the lady, bhuvanai
The poorani, establish
her aksharam.
Commentary:
Agatthiyar is
describing a ritual which, as usual, can be interpreted literally and
philosophically. The origin he speaks
about here is the ajna. He calls it as
Self. He says it is the singular
causality. Eka moolam also means the
origin where everything remains abiding, as singularity.
Svarnapusham
means golden flowers. Traditional golden
flowers are offered to the Lord during worship ritual. Agatthiyar mentions eight kumbha or pots for
directions and the middle kumbha is king or guru. This means a ritual as well as the kumbhaka
with the middle kumbaka representing the sushumna nadi. Gold represents sun. Literally the line means add gold to the
middle pot, as a foil on which the letters of Bhuvanai are inscribed. Philosophically it means stabilize the energy
in the body through the surya nadi or pingala nadi with the akshara of Shakti,
Bhuvanai.
எப்போதும் போல இப்பாடலும் வெளிப்பொருள் உட்பொருள் என்று இரு
பொருள்களை அளிக்கிறது. இப்பாடலில்
அகத்தியர் ஆக்ஞையை “தான்” என்கிறார். எட்டு
திசைகளுக்கும் கும்பங்களை சேர்த்து மத்தியில் கோன் என்ற கும்பத்தை வைத்து அதில்
தங்கத் தகட்டில் புவனையின் அட்சரத்தைச் சேர்க்கவேண்டும் என்று வெளிப்பொருள்
கூறுகிறது. உட்பொருளை நோக்கினோமானால்
எட்டு திசைகளையும் கும்பத்தில் சேர்த்து, அதாவது திசைகளை மறையச் செய்யும் கும்பக
நிலையை மேற்கொண்டு, மத்திய கும்பமான சுழுமுனை நாடியில் கும்பக நிலையில் இருந்து
தங்கம் அல்லது சூரிய நாடியின் மூலம் உடலில் சக்தியை புவனையின் மந்திரத்தால்
நிலைபெறச் செய்ய வேண்டும் என்று தோன்றுகிறது.
No comments:
Post a Comment