Friday 18 March 2016

351. Stotra 6- She is within and beyond

Verse 351
பொருளான வேதாந்தஞ் சித்தாந்தமாகி
புகழ்ந்து நின்ற சமரசத்தின் போக்குமாகி
அருளாகி அருளிருந்த அகண்டமாகி
அளவற்ற ஆகாச ரூபமாகி
மருளாகி மருள் கண்டு அறிவுமாகி
மகத்தான சோதி சிவ சாக்ஷியாகி
இருளாகி ஒளியாகி வெளியுமாகி
ஏத்தரிய பூரணமா இருந்த தாயே

Translation:
As the Vedanta Siddhantham
As the path of the praise worthy samaras am
As Grace, as the expanse where the grace resides
As the form of the unlimited akasa
As delusion and awaress following knowledge about delusion
As the incredible effulgence, as the siva Saakshi
As darkness as light as space
The Mother, you remain as the fully complete that is hard to praise (fully).

Commentary:
Sakti is the terminus of knowledge, that is, she is the experience.  She is the samarasa or the state of harmony with Siva.  She is the grace that remains in the supreme space.  Agatthiyar has pointed out before that there was darkness in which grace occurred.  This led to the emergence of light which led to the emergence of space.  Thus light and space are results of grace.  Akasha is different from sky.  It is the space principle, veLi.  Sakthi is maruL or delusion.  She is also the awarenss that occurs when the soul becomes aware of the maruL.  She is the jyothi, the witness of consciousness or siva Saakshi.  She is the darkness, the light, the space.  She is the mother with unlimited glory who cannot be praised completely. 


சக்தியே அறிவின் எல்லை, அவளே வேதாந்த சித்தாந்தம்.  அவளே சமரசம் அல்லது சிவனுக்குச் சமமானவள்.  அவளே அருள், அருள் இருக்கும் வெளி.  முன்பு உலகம் எவ்வாறு தோன்றியது என்று கூறிவந்தபோது அகத்தியர் முதலில் இருள் இருந்தது.  அதில் அருள் பிறந்து ஒளியை ஏற்படுத்தியது.  அந்த ஒளியினால் வெளி தோன்றியது என்று கூறினார்.  இவ்வாறு வெளியும் ஒளியும் அருளின் வெளிப்பாடுகளே.  அவளே ஆகாசம்.  ஆகாசம் என்பது வானம் அல்ல.  அது தத்துவமல்ல.  வெளி எனப்படுவது.  எல்லையற்ற பெருமையை உடைய சக்தியை ஒருவரால் முழுவதுமாகப் போற்ற இயலாது என்கிறார் அகத்தியர்.

No comments:

Post a Comment