Verse 255
தியானம்
கண்டுப்பார் தியானவகை பத்துஞ் சொல்வேன்
கருணை பெற தேகமென்ற தியானமொன்று
நின்றுபார் சடாதர தியானமொன்று
நிசமான மண்டலத்தில் தியானமொன்று
விண்டுபார் பிரம்மத்தின் தியானமொன்று
விபரமுடன் மாலுடைய தியானமொன்று
சென்றுபார் ருத்திரனார் தியானமொன்று
சிவசிவா தேவாதி தியானமொன்று
Translation:
Dhyanam
I will tell you about ten types of dhyana
Dhyana of the body to attain mercy
Remain and experience the six adhaara
The truthful dhyana of the mandala
Examine the dhyana of brahmam
The detailed dhyaana of Vishnu
Go and experience the dhyana of Rudra
Siva sivaa, the dhyana of the deities
Commentary:
While dhaarana was holding the mind firmly on various objects dhyana is losing the sense of meditation and remaining with only the distinctions of meditator and the object of meditation. The sense of meditation is lost here. Agatthiyar lists the ten types of dhyana in this verse. They are the body, the six adhaara or cakra, the three mandala of sun, moon and fire, the brahman, Vishnu, Rudra and all other deities.
One wonders whether it is should be dhyana of Brahma instead of Brahman here as the list seems to be proceeding through the various deities in the cakra. Devadhi may also mean Maheswara or Sadasiva.
தாரணை என்றால் ஒன்றின் மீது மனத்தைக் குவிப்பது என்றால் தியானம் என்பது தான் மனத்தைக் குவிக்கிறோம் என்ற உணர்வு இல்லாமல் தியானிப்பவர், தியானிக்கப்படும் பொருள் என்ற இரு நிலைகள் மட்டும் கொண்டு இருப்பது. இப்பாடலில் அகத்திய ஆறுவித தியானங்களைப பட்டியலிடுகிறார், அவை உடல், ஆறு ஆதாரங்கள், மூன்று மண்டலங்கள், பிரம்மன், விஷ்ணு, ருத்திரன் மற்றும் தேவாதி தேவர்கள் என்று இங்கு கூறுகிறார் இந்தப் பட்டியலை அவர் அடுத்த பாடலிலும் தொடர்கிறார்.
இங்கு பிரம்மம் என்பது பிரம்மாவோ என்று தோன்றுகிறது. மேலும் தேவாதி என்பது மகேசுவரனோ என்றும் தோன்றுகிறது.
No comments:
Post a Comment