Wednesday, 2 December 2015

254. Dhaarana

Verse 254
தாரணை
பாரடா தாரணையில் ஆறுவிதங் கேளு
பதிவான பூத தாரணை தானொன்று
நேரடா பிராண தாரணை தானொன்று
நிசமான காரண தாரணை தானொன்று
தேரடா தெய்வ தாரணை தானொன்று
சேர்ந்து நின்ற தத்துவ தாரணை தானொன்று
காரடா பிரம தாரணை தானொன்று
கருணையுடன் ஆறுவிதங் கண்டு பாரே

Translation:
Dharana
See the six types of dharana
The bhuta dharana
The prana dhaarana
The truthful kaarna dhaarana
Know this, dhaarana of divinity
Dhaarana of principles that remain together
See, the brahma dhaarana
See these six types with mercy.

Commentary:
Dhaara is the sixth step in ashtanga yoga.  It means holding the mind steadfastly on an object.  While prathi aahara meant replacing the commonly focused object with a different one dhaarana means holding one’s mind on the object so placed.  The commonly focused six objects, body, senses, breath, modifications of the mind, desires and all other associations are replaced with six different objects during dhaarana. In this state there is the distinction of meditator, the act of meditation and the object of meditation.  The step helps the yogin understand the subtleties of the object that is being meditated upon.

Agatthiyar lists the six dhaarana in this verse.  They are elements, movement of prana, the true causes behind everything, the divinities that cause all the events, physical and mental, the principles or tattva that remain and act together, the brahmam or the supreme divinity. Dhaarana helps the yogin understand the truth behind these various principles.

அஷ்டாங்க யோகத்தின் ஆறாவது படி தாரணை.  தாரணை என்பது மனத்தை ஒரு பொருளின் மீது அசையாமல் வைத்திருப்பது.  பிரதி ஆகாரம் என்பது சாதாரணமாக மனம் குவியும் பொருள்களின் இடத்தில் வேறு ஒரு பொருளை இடுவது என்றால் தாரணை என்பது அப்பொருட்களின்மீது மனத்தை அசையாது வைத்து அவற்றின் உண்மைத் தன்மையை அறிவது.  உடல், பிராணன், புலன்கள், ஆசை, மனத்தின் மாறுபாடுகள் போன்ற பொருட்களின் இடத்தில் பூதங்கள், பிராணனின் அசைவு, அனைத்திற்கும் பின்னால் இருக்கும் உண்மை,தெய்வங்கள், தத்துவங்கள், பிரம்மம் ஆகியவற்றை இட்டு அவற்றின் உண்மையான தன்மையை அறிந்துகொள்வதே தாரணையாகும்.  தாரணையில் அறிபவர், அறிதல் மற்றும் அறியப்படும் பொருள் என்ற மூன்று வேறுபாடுகள் இருக்கிறது.

No comments:

Post a Comment